30 Μαρ 2012

2 Απριλίου: Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού

"Ένας άλλος καθηγητής, ο κύριος Κάρλοκ, ήταν η σωτηρία μου.Αυτός δεν έδωσε καμία σημασία στις ετικέτες που μου είχαν κολλήσει. Πρόσεξε μονάχα τις ικανότητες μου. Ακόμα και ο διευθυντής είχε τις αμφιβολίες του σχετικά με το αν θα κατάφερνα να τελειώσω το τεχνικό σχολείο. Ο κύριος Κάρλοκ όμως πίστευε στην ενίσχυση των ικανοτήτων που είχε μέσα του κάθε μαθητής. Κατεύθυνε τις εμμονές μου σε δημιουργικές εργασίες. Δεν προσπάθησε να με παρασύρει στον κόσμο του. Αντί γι' αυτό, ήρθε στο δικό μου κόσμο."

Temple Grandin, "Διάγνωση : ΑΥΤΙΣΜΟΣ", Ελληνικά Γράμματα ( διάσημη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Illinois, οι διαλέξεις της σε όλο τον κόσμο έχουν δώσει βαθιά γνώση για τον αυτισμό) 
Σε αυτό το άρθρο μπορείτε να ενημερωθείτε αναλυτικότερα για τον αυτισμό (χαρακτηριστικά - παρέμβαση). Ακολουθεί ενδεικτική παρουσίαση υλικού που χρησιμοποιείται στο τμήμα αυτισμού του σχολείου μας. 
Οι εργασίες-δραστηριότητες που παρουσιάζονται στις παρακάτω φωτογραφίες, είναι χειροποίητο υλικό φτιαγμένο για το Τμήμα παιδιών με αυτισμό που λειτουργεί στο σχολείο μας. 
Αποτελούνται από απλά καθημερινά υλικά (πχ μανταλάκια, καλαμάκια), τα οποία έχουν οργανωθεί έτσι ώστε στην τελική τους μορφή να αποτελούν μια δομημένη δραστηριότητα.
Οι εργασίες-δραστηριότητες έχουν κατασκευαστεί με τέτοιον τρόπο ώστε ο μαθητής να παίρνει ό,τι χρειάζεται από τα αριστερά του, να δουλεύει και τέλος να αφήνει την εργασία στα δεξιά του.

Επίσης η κάθε δραστηριότητα φέρει επάνω της ένα διαφορετικό «διακριτικό» (πχ ένα κόκκινο κυκλάκι ). Στο θρανίο του μαθητή τοποθετούνται πάνω σε μια λωρίδα από Velcro τα διακριτικά αυτά, ανάλογα με τη σειρά των δραστηριοτήτων, που πρέπει να εκτελεστούν από το μαθητή. 
Η διαφοροποίηση αυτή αποσκοπεί στο να γνωρίζει ο μαθητής εκ των προτέρων  ποιές και πόσες εργασίες θα εκτελέσει καθώς επίσης αποσκοπεί και στην αυτονομία του μαθητή την ώρα που δουλεύει.

Συνοπτικά, οι βασικοί στόχοι των δραστηριοτήτων είναι : -Να οργανώσουν το περιβάλλον εργασίας των παιδιών με αυτισμό, ώστε να γνωρίζουν ότι η κάθε δραστηριότητα έχει αρχή, μέση και τέλος.
   
- Να αυξήσουν τη συγκέντρωση προσοχής σε δραστηριότητες στις οποίες μπορούν να ανταποκριθούν, χωρίς απαραίτητα να τους δυσκολεύουν.  

- Να μάθουν τα παιδιά να δουλεύουν αυτόνομα.
 
- Να μάθουν να ταυτίζουν χρώματα, σχήματα…κ.τ.λ
 
- Να αναπτύξουν δεξιότητες αδρής-λεπτής κινητικότητας, που είναι απαραίτητες για την καθημερινή διαβίωσή τους (πχ ανοίγω- κλείνω μπουκάλια).