20 Ιουν 2013

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας - Σεξουαλική Αγωγή


Το σχολείο μας εκπόνησε Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με θέμα "Σεξουαλική Αγωγή" στο οποίο συμμετείχαν 14 μαθητές του σχολείου μας που δούλεψαν όλη τη χρονιά σε ομάδες. Πρωταρχικός στόχος του προγράμματος ήταν να μάθουν τα παιδιά να προστατεύουν τον εαυτό τους σε σχέση με τους άλλους.


Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας - Σεξουαλική Αγωγή

Συμμετέχοντες
14 μαθητές από το ειδικό σχολείο από διάφορα τμήματα.



Εξατομίκευση
Διαφορετικοί διδακτικοί στόχοι και προσαρμογή των δραστηριοτήτων και των υλικών  ανάλογα με τις ικανότητες του κάθε παιδιού.

Μέθοδος
Εργασία σε ομάδες που δεν παρέμεναν σταθερές και άλλαζαν ανάλογα με τους διδακτικούς στόχους και το πρόγραμμα του σχολείου. 

Βιωματική, συμμετοχική, ανακαλυπτική μάθηση, χρήση νέας τεχνολογίας. 

Διδακτικοί στόχοι
·         Να γνωρίσουν το σώμα τους
·         Να γνωρίσουν τις διαφορές των δύο φύλων
·         Να γνωρίσουν τις αλλαγές στο σώμα τους με το πέρασμα στην εφηβεία
·         Να φροντίζουν το σώμα τους
·         Να γνωρίζουν την αναπαραγωγή και τον κύκλο της
·         Να προστατεύουν τον εαυτό τους σε σχέση με τους άλλους
·         Να κατανοήσουν και να ξεχωρίζουν τις διαφορετικές κοινωνικές σχέσεις (φίλοι, άγνωστοι, γονείς, γνωστοί)
·          Να αντιληφθούν τη σημασία του προσωπικού χώρου μέσα στο σπίτι και τον αλληλοσεβασμό στις ενδοοικογενειακές σχέσεις

Δραστηριότητες
Μέσα σε εικόνες ξεχωρίζουμε δημόσια και ιδιωτικά μέρη (π.χ. μπάνιο, λεωφορείο) και συζητάω τα ρούχα που φοράω σε κάθε μέρος π.χ. εσώρουχα, μαγιό, πιζάμες.
Ζωγραφίζουμε  στον διαδραστικό πίνακα τα ρούχα του κάθε παιδιού
Παίζουμε  παιχνίδια στο διαδίκτυο στα οποία ντύνω τα αγόρια και τα κορίτσια.Ακόμη με άλλα παιχνίδια πρέπει να διαχωρίσουν  τα ρούχα που φοράμε στο σπίτι ,στη θάλασσα, στη δουλειά κτλ.
Σε δύο χαρτόνια γράφουμε και ζωγραφίζουμε δραστηριότητες που κάνουμε μόνοι μας και μαζί με άλλους  (π.χ. ντύνομαι, βλέπω τηλεόραση).
Βάζω στη σειρά και συζητώ εικόνες με την εξέλιξη του ανθρώπου (π.χ. μωρό, κορίτσι, κοπέλα, γυναίκα, γιαγιά).
Ξαπλώνουμε πάνω σε μεγάλα χαρτόνια  και φτιάχνουμε το περίγραμμα του σώματος από ένα αγόρι και ένα κορίτσι. Συζητάμε τις αλλαγές στα φύλα και τις αλλαγές στην εφηβεία και τις  ζωγραφίζω στο χαρτόνι.
Τα παιδιά ψάχνουν εικόνες στο διαδίκτυο σχετικές με τα προσωπικά αντικείμενα που χρησιμοποιούν γυναίκες και άντρες π.χ. ξυριστικά, αποσμητικά, σουτιέν, σερβιέτες, μπάνιο και συζητάμε αυτές τις εικόνες.
Σε δύο ανθρωπάκια τοποθετούμε  χρωματιστούς κύκλους ανάλογα σε ποια μέρη επιτρέπεται (πράσινο) και σε ποια απογορεύεται (κόκκινο) να μας αγγίξουν και συζητάμε τις διαφορές σε ειδικές περιπτώσεις π.χ. μαμά που μας κάνει μπάνιο και γιατρός (πορτοκαλί).
Βλέπουμε το παραμύθι με τον κανόνα των εσωρούχων και το συζητάμε και το παραμύθι με το αρκουδάκι και τον κακό αρκούδο που του υπόσχεται γλυκά για να πάει στο σπίτι του.
Βλέπουμε βίντεο  και εικόνες με την αναπαραγωγή, τη δημιουργία οικογένειας, την γέννηση των παιδιών και την εξέλιξη της ζωής.
Δραματοποιούμε τη γέννηση ενός παιδιού με ένα μαξιλάρι.
Δραματοποιούμε έναν ξένο που μας προτείνει να πάμε στο σπίτι του.
Βλέπουμε βίντεο και συζητάμε ποιος μπορεί να παντρευτεί με ποιον π.χ. δεν μπορούν να παντρευτούν τα μικρά παιδιά, οι συγγενείς.
Σε χαρτόνια χωρίζουμε σε κατηγορίες φίλους, γνωστούς, ξένους, οικογένεια.
Συζητάμε ποια πράγματα επιτρέπεται να πούμε με έναν ξένο π.χ. διεύθυνση, είμαστε μόνοι στο σπίτι.
Στο τέλος το κάθε παιδί έχει ένα χαρτόνι με τη λέξη ναι και ένα με την λέξη όχι και το σηκώνει ανάλογα με τις ερωτήσεις που αξιολογούν αυτά που μάθαμε.

Το προσωπικό του σχολείου που συμμετείχε.
Ζήνα Σαπουνίδου Eιδικό Bοηθητικό Προσωπικό
Ζυγιάρη Ελευθερία  Εκπαιδευτικός
Μπάμπης Κουγιουρούκης  Kοινωνικός Λειτουργός
Δήμητρα Μυλοπούλου Eιδικός Παιδαγωγός
Ιωάννα Σερέτη Eιδικός Παιδαγωγός