22 Ιαν 2015

Δραστηριότητες για το πρόγραμμα e-twinning



 Η αποδοχή της Διαφορετικότητας, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες αξίες που περιβάλλουν την Αειφορία, καθώς μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στην ειρηνική συνύπαρξη των ανθρώπων και των λαών. Μόνο εφ' όσον αυτή διασφαλιστεί, μπορούν οι άνθρωποι να αρχίσουν να συνεργάζονται, ώστε τα προβλήματα του κόσμου να λυθούν. Αντίθετα, όσο η καχυποψία και ο ρατσισμός ορθώνουν ανάμεσά τους εμπόδια, η συνεργασία δεν μπορεί ποτέ να είναι συλλογική και γι’ αυτό αποδοτική.
Το δεύτερο τμήμα του ειδικού σχολείου Καβάλας πραγματοποίησε τις δραστηριότητες που περιγράφονται παρακάτω με στόχο την κατανόηση και την αποδοχή της διαφορετικότητας.
Οι δραστηριότητες ήταν οι παρακάτω:





Α. Διήγηση του παραμυθιού «Οι 7 χρωματιστοί ιππότες» από την εκπαιδευτικό της τάξης.Το παραμύθι που ακολουθεί, μας μιλάει για εφτά ιππότες που ο καθένας ενδιαφερόταν μόνο για τον εαυτό του και τόνιζε τις διαφορές του με τους άλλους. Οι ιππότες αυτοί καβγάδιζαν συνεχώς, μέχρι που ο βασιλιάς τους έδειξε με μια τιμωρία πώς ο συνδυασμός των ξεχωριστών ιδιοτήτων του καθενός μας, οδηγεί συχνά σε αποτελέσματα πολύ όμορφα.
Οι εφτά χρωματιστοί ιππότες
Μια φορά κι έναν καιρό, εδώ και πολλά χρόνια, υπήρχε το Βασίλειο των Χρωμάτων όπου ζούσαν εφτά ιππότες: ο Κόκκινος, ο Πορτοκαλής, ο Κίτρινος, ο Πράσινος, ο Μπλε, ο Λουλακής και ο Βιολετής. Όλοι ήταν γενναίοι και τολμηροί, κι ένιωθαν πολύ περήφανοι για το χρώμα τους.
Ο Κόκκινος Ιππότης έλεγε με μεγάλη ικανοποίηση:
- Το χρώμα μου είναι το ομορφότερο. Κοιτάξτε τη φωτιά, τα κεράσια και τις φράουλες, κι εκείνα τα κόκκινα τριαντάφυλλα που μοιάζουν με ζωντανές φλόγες. Η ζωή είναι κόκκινη, όπως τα χείλη που θέλεις να φιλήσεις!
Ο Πορτοκαλής ιππότης πάντα του απαντούσε:
- Ναι, αλλά το κόκκινο είναι επίσης το χρώμα του αίματος, του πολέμου. Ενώ το δικό μου είναι το χρώμα που έχουν τα πορτοκάλια και τα μανταρίνια, τα σύννεφα όταν δύει ο ήλιος και ο αέρας είναι ακόμα ζεστός. Είναι ένα γλυκό χρώμα, κι απ' ό,τι φαίνεται, μοσχοβολάει κιόλας.
Τότε πεταγόταν και ο Κίτρινος Ιππότης:
- Πόσο λάθος κάνετε! Εγώ είμαι ο πιο όμορφος: ρίξτε μια ματιά στον ήλιο, στα λεμόνια, στο μέλι και στα χιλιάδες λουλούδια του αγρού. Ακόμα και τα φύλλα των δέντρων γίνονται κίτρινα το φθινόπωρο, λες και ζηλεύουν τα λουλούδια.
Αμέσως, ο Πράσινος Ιππότης ξεσπούσε σε γέλια:
- Ναι, σιγά! Τα φύλλα κιτρινίζουν το φθινόπωρο γιατί είναι ετοιμοθάνατα. Όταν τα φυτά και τα δέντρα είναι δυνατά και νέα, έχουν καταπράσινα φύλλα. Για κοιτάξτε τα βουνά, τα λιβάδια και τα δάση. Ο κόσμος είναι πράσινος όταν είναι ζωντανός.
Όμως, ο Μπλε Ιππότης έβαζε τις φωνές:
- Τι ανοησίες είναι αυτές που ακούω; Αν ο κόσμος έχει ένα χρώμα που ν' αξίζει, αυτό είναι το μπλε. Κοιτάξτε την απέραντη θάλασσα, τις λίμνες και τα ποτάμια. Και ο ουρανός; Ένας τεράστιος μπλε θόλος, μια ατέλειωτη έκταση από μπλε χρώμα. Θαλασσί για το νερό και γαλάζιο για τον ουρανό.
Ο Λουλακής Ιππότης, που έμενε όλη αυτή την ώρα σιωπηλός, έλεγε με ξιπασιά:
- Όμως, τι χρώμα έχουν τα βουνά όταν τα βλέπουμε από μακριά το δειλινό, όταν ο ήλιος βασιλεύει; Λουλακί. Όπως το κρασί και τα ώριμα σταφύλια. Ή σαν τα δαμάσκηνα, τα μούρα και τα σύκα, που είναι πιο γλυκά κι απ'το μέλι. Το λουλακί είναι χρώμα σοβαρό, επιβλητικό, μεγαλοπρεπές.
Και τελευταίος έλεγε ο Βιολετής Ιππότης:
- Για να δούμε, ποιο είναι το πιο μυρωδάτο και πιο λεπτεπίλεπτο λουλούδι του δάσους; Φυσικά η βιολέτα. Και τι χρώμα έχουν πολλές πολύτιμες πέτρες που κρύβονται στην καρδιά της γης; Το βιολετί είναι ένα χρώμα γεμάτο συναίσθημα, πάθος. Είναι ο ουρανός την ώρα του δειλινού, ο βελούδινος ήχος που βγάζουν τα βιολιά. Και το όνομα της βιολέτας είναι από μόνο του σκέτο ποίημα.
Όλοι τους, λοιπόν, περνούσαν ώρες ολόκληρες μπροστά στον καθρέφτη, καμαρώνοντας τα χρωματιστά είδωλά τους. Γιατί ο καθένας πίστευε ότι είναι ο καλύτερος και μόνο στους άλλους έβλεπε μειονεκτήματα.

Μια μέρα, ο Ασπρόμαυρος Βασιλιάς που, μαζί με την Τριανταφυλλιά Βασίλισσα ήταν οι κύριοι των Εφτά Ιπποτών, τους φώναξε και τους είπε:
- Αγαπημένοι και γενναίοι Ιππότες των Χρωμάτων, έχω αρχίσει να κουράζομαι με τους καβγάδες και τη ματαιοδοξία σας. Εγώ, ο Ασπρόμαυρος Βασιλιάς, σας διατάζω και σας υποχρεώνω να είστε μονιασμένοι από 'δώ και πέρα και να μην ξανατσακωθείτε για τις διαφορές σας. Είναι αλήθεια ότι είμαστε διαφορετικοί, αλλά δεν θα ήταν πολύ βαρετό αν ήμασταν όλοι ίδιοι;
Και συνέχισε:
- Προσέξτε καλά: σύντομα θα παντρευτεί η κόρη μου, η Τριανταφυλλιά - Λευκή Πριγκήπισσα, και θέλω να διακοσμήσω το παλάτι μου με το πιο ωραίο στολίδι που υπήρξε ποτέ. Το αφήνω στα χέρια σας, Ιππότες των Χρωμάτων.
Ο καθένας απ' τους ιππότες άρχισε να σκέφτεται πώς θα ευχαριστούσε τον βασιλιά και σχεδίαζε να διακοσμήσει το παλάτι με μια μεγάλη αψίδα του δικού του χρώματος. Την παραμονή του γάμου, μαζεύτηκαν όλοι μαζί και καθώς ο καθένας ανέλυε την ιδέα του, άρχισε ο ίδιος βαρετός καβγάς. Τότε ο Ασπρόμαυρος Βασιλιάς βγήκε απ' το δωμάτιό του και είπε στους υπηρέτες του:
- Πιάστε αυτούς τους ξιπασμένους ιππότες και διώξτε τους μακριά! Δεν θέλω να τους ξαναδώ ποτέ πια στα μάτια μου!
Οι υπηρέτες υπάκουσαν στις διαταγές του βασιλιά και έπιασαν τους εφτά Ιππότες των Χρωμάτων, τους έδεσαν όλους μαζί και τους έστειλαν πέρα από τα σύννεφα.
Και τότε, έγινε το θαύμα! Συνέβη κάτι που κανείς δεν είχε φανταστεί. Εκεί, πέρα απ' τα σύννεφα, δημιούργησαν την πιο όμορφη και εντυπωσιακή αψίδα που είχε δει ποτέ κανείς: το Ουράνιο Τόξο. Οι Ιππότες είχαν κρατήσει ο καθένας το χρώμα του, αλλά ήταν και τα εφτά χρώματα ενωμένα όλα μαζί. Σ' όλη τη χώρα, οι άνθρωποι έστρεψαν γοητευμένοι τα μάτια τους προς τον ουρανό:
- Τι πολύχρωμη αψίδα! Πόσα διαφορετικά χρώματα, και τι ωραία που είναι όλα μαζί!
Είναι εκπληκτικό!

Β. Επεξεργασία και βαθύτερη κατανόηση του παραμυθιού με τις παρακάτω δραστηριότητες
1. Παρακολούθηση του παραμυθιού στο youtube.
2. Ερωτήσεις κατανόησης
3. Περιγραφή των εικόνων του παραμυθιού
4. Σειροθέτηση των εικόνων του παραμυθιού στη σωστή σειρά
5. Δραματοποίηση του παραμυθιού από τους μαθητές με εναλλαγές στους ρόλους έτσι ώστε όλοι οι μαθητές να περάσουν από τους ρόλους των ιπποτών και του βασιλιά.
6. Κατασκευή του ουράνιου τόξου χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά και τη τεχνική του κολλάζ.

7. Ακολούθησε συζήτηση με σκοπό την κατανόηση της αξίας της αποδοχής της διαφορετικότητας ανάμεσα στα μέλη της ομάδας της τάξης μας. Τα παιδιά κατανόησαν ότι οι 7 ιππότες ήταν διαφορετικοί αλλά ο συνδυασμός των ξεχωριστών ιδιοτήτων του καθενός ήταν πολύ σημαντικός για να φτιάξουν κάτι πολύτιμο και όμορφο σαν το ουράνιο τόξο.
Ακριβώς όπως οι ιππότες έτσι και τα 7 μέλη της τάξης μας (6 μαθητές και 1 δασκάλα) μπορούν να συνδυάσουν τις ξεχωριστές και μοναδικές τους ικανότητες  για να είναι όλοι εξίσου χρήσιμοι και σημαντικοί ώστε να συνθέσουν το ουράνιο τόξο της τάξης. Όλο αυτό το μεταφέραμε σαν εικόνα έξω από την πόρτα της αίθουσας μας. Στην πόρτα της αίθουσας κολλήσαμε την φωτογραφία του κάθε μαθητή που κρατάει ένα χρωματιστό μπαλόνι και πετάει στον ουρανό φτάνοντας συμβολικά στο ουράνιο τόξο της τάξης μας.
 





8. Ασκήσεις μαθηματικών (αισθητοποίηση αριθμών, αντιστοίχιση ποσότητας και αριθμού, μετρήσεις, συγκρίσεις) με τη βοήθεια αντικειμένων και εικόνων του παραμυθιού (7 ιππότες, 7 χρώματα, 7 σπαθιά).
9. Ανάγνωση προτάσεων ή λέξεων μέσα στο παραμύθι. Εντοπισμός ίδιων λέξεων και ίδιων γραμμάτων. Ασκήσεις φωνολογικής ενημερότητας χρησιμοποιώντας λέξεις από το παραμύθι.
10. Προγραφικές και προμαθηματικές ασκήσεις που αφορούν στα χρώματα (π.χ. βρες το ίδιο χρώμα, βάψε με το κατάλληλο χρώμα) καθώς και επιτραπέζια παιχνίδια που παίζονται ομαδικά και έχουν σαν στόχο οι μαθητές να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες και να μάθουν τα ονόματα των χρωμάτων (π.χ. επιτραπέζιο τα χρωματιστά μπαλόνια).
11. Διήγηση του παραμυθιού από τα ίδια τα παιδιά.